De Gaasterland werd begin vorige eeuw gebouwd en voer tot in de jaren dertig als passagiersboot/veerpont tussen Amsterdam Centraal en Schellingwoude.
1909 gebouwd in Leiden, bij de Koninklijke Grofsmederij, en werd in 1911 door de toenmalige burgemeester van Amsterdam, Gijsbert van Tienhoven, gedoopt als havenstoomboot nr 10. Dit is een bijzonder toeval, want Marjolein, (Mede-onderneemster en nu verantwoordelijk voor het horecagedeelte aan boord) is de achterkleindochter van deze burgemeester.
In 2005 vond Arnold Hylkema een zwaar verwaarloosd casco in de Franeker vaart. Hij werd veliefd op de mooie lijn van het onderwaterschip. De koop was snel geregeld van dit zinkende casco. Vanaf die tijd is hij begonnen met de opbouw van deze prachtige salonboot.
Sinds september 2008 is de Gaasterland in de vaart en is Leeuwarden een attractie rijker. In de sfeer van de twintiger jaren kunnen groepen tot 75 personen een rondvaart maken in Friesland.
Ieder jaar brengt Arnold verbeteringen aan, zo hebben wij in 2009 een TRAPLIFT laten instaleren, in 2010 heeft Arnold een prachtige buffet kast gebouwd, 2011 een garderobe gemaakt, 2012 de bar aangevuld met een Oude Jeneverkast. 2013/ 2014 zijn er wat technische veranderingen aangebracht waaronder een fluisterstille generator!
2015 heeft Arnold het achterdek dicht gemaakt wat het comfort ten goede komt, een mooie overkaping van zonnegeel Pyrex en ramen die met mooi weer er eenvoudig uitgehaald kunnen worden. 2016 is er een nieuw dak op ons dekhuis gekomen. 2017 is de benedenverlichting aangepakt, het was er altijd wat donker... nu heeft het een lichtere uitstraling. Onze koeling heeft betere koelcapaciteit gekregen (grotere pomp)
2018 heeft hij een nieuw achterdek DAK gemaakt omdat er toch altijd weer wat lekage was, een houten dak met indirechte verlichting. 2020 prachtige nieuwe indirekte verlichting in het dekhuis en beneden! 2022 een nieuwe generator geplaatst en de oude (die zijn diensten er op had zitten) er uit getakeld!